Boob - ny VD till svenska mammamärket
Hoppa till innehållet

Boob använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att du fortsätter att använda våra tjänster förutsätter vi att du godkänner detta. Läs mer om cookies

OK
Language:

Vid byte av språk gäller inte din kundvagn längre. Vill du byta språk?

OkejAvbryt ×
Skicka till:
Boob ny VD och ny styrelseordförande

Boob växlar upp med ny VD

Entreprenören bakom svenska varumärket Boob, Mia Seipel, stakar ut kursen för en fortsatt tillväxt tillsammans med ny VD och ny styrelseordförande. Företaget har sedan starten för 16 år sedan växt organiskt och ökat stadigt, förra året med hela 23 procent. Boob säljs idag genom återförsäljare på 20 marknader och genom egen webbshop till 55 marknader. Fokus ligger på innovativ design, funktion och miljösmarta val.

Boobdesign_ny_VD2_590x390

- Våra funktionella designlösningar för gravida och ammande mammor har blivit uppskattade världen över och försäljningen har ökat stadigt, inte minst i USA och Tyskland. Nu kliver vår nya VD Lena Kinberg Södergren in med rätt kapacitet för att ta oss vidare. Vi har även stärkt upp styrelsen med nya ordföranden Anna Klingspor. Jag är glad och stolt över att ha knutit två så kompetenta personer till företaget säger Mia Seipel, grundare och kreativ chef på Boob.

En nischad affärsidé med potential globalt och digitalt 

Som VD för Boob tar Lena ansvar för att utveckla affärsstrategin och organisationen för den fortsatta tillväxten, inte minst på exportmarknaderna som ökat sedan start och 2015 stod för 79 procent av omsättningen. Fokusmarknader det närmaste året är Tyskland och USA. Båda marknader där Boob ser en ökande efterfrågan.

Boobdesign_ny_VD_590x390

- Det är spännande att vara med och driva ett svenskt varumärke som är så starkt internationellt. Målgruppen är tydlig och global. Den förnyas ständigt och blir allt mer digital. Utvecklingen av online-handeln passar vår målgrupp och vår nischade affärsidé perfekt. I den digitala världen finns kostnadseffektiva möjligheter att växa och göra affärer. Jag ser fram emot att leda organisationen och företaget mot nya mål, säger Lena Kinberg Södergren.

Målgrupp med fokus på framtiden 

Boob startade med en idé för 16 år sedan. Mia Seipel, som då ännu inte hade några egna barn, såg sin syster amma ute på ett café.

- Det verkade krångligt att komma åt bröstet och vinden ven kring den nyförlösta magen, säger Mia Seipel.

Hemma vid ritbordet skissade hon därför fram en lösning på smarta och snygga plagg speciellt anpassade för amning, en innovation som hon patenterade.

Idag har kollektionen utökats och Boob erbjuder en komplett garderob av kläder, underkläder, bad- och sportkläder med smarta funktioner för gravida och ammande kvinnor. En produkt från Boob kännetecknas av hög kvalitet i alla led och att det är gjort med omsorg om alla som är inblandade i processen. Både människor och miljö.  

- Boob startades utifrån en idé, och omtanke om, mammor och barn. En målgrupp som helt naturligt har fokus på framtiden. För oss på Boob är det en självklarhet att vi som företag ska agera och göra våra val med omtanke om nästa generation. Därför sätter vi höga mål och strikta ramar för vår produktion. Till att börja med ska våra produkter fylla ett syfte och ha en genomtänkt och långlivad design. De ska vara gjorda av så miljöoptimala material som möjligt och vara juste producerade. Det är produkter som ska tåla att användas, tvättas och älskas. Förhoppningsvis av mer än en mamma. Vi har som målsättning att ligga i framkant och visa att det går att växa med affärer som är både hållbara och lönsamma, säger Mia Seipel.

Fakta om Boob 

Vision: 
”Made with love for all motherkind!” Boob producerar sina produkter med omtanke om både människor och miljö. Företaget har som målsättning att fortsatt växa med affärer som är både hållbara och lönsamma.

Omsättning: 
Ca 47 miljoner kronor förra året – en ökning med 23 procent från 2014.

Tillväxt: 
Boob har ökat och växt organiskt sedan starten år 2000.

Ägare: 
Bolaget ägs till 100 procent av grundaren Mia Seipel.

Marknader: 
Boobs produkter säljs, genom återförsäljare, på 20 marknader både i och utanför Europa samt genom egen webbshop till totalt 55 marknader.

Export: 
Boob etablerade sig tidigt på exportmarknaden. 2015 stod exportförsäljningen för 79 procent av omsättningen. Fokusmarknader är Tyskland och Nordamerika.

Hållbarhet: 
2015 var 83 procent av den totala produktionen gjord i hållbara material. All produktion sker i Europa och hela kollektionen är certifierad enligt STANDARD 100 by OEKO-TEX®. för att garantera plagg testade för skadliga kemikalier. Boob deltar även i forskningsprojektinom Mistra Future Fashion som bland annat syftar till att utveckla framtidens hållbara material.  

Fakta Lena Kinberg Södergren, ny VD på Boob 
Lena är utbildad civilekonom med 25 års erfarenhet av retail där hon har arbetat i ledande positioner inom försäljning och inköp på företag som Indiska, NK och Åhléns. Hon kommer närmast från rollen som inköpschef på Gudrun Sjödén Design. Lena tillträdde rollen som ny VD på Boob den 23 maj 2016.

Fakta Mia Seipel, grundare och kreativ chef på Boob 
Mia Seipel är utbildad Art Director med en bakgrund i reklambranschen. Hon startade Boob 2000 och har arbetat som VD och kreativ chef i bolaget. Från och med maj 2016 fokuserar Mia helt på rollen som kreativ chef på Boob med ansvar för varumärke och marknadsföring.

Fakta Anna Klingspor, styrelseordförande Boob Design AB   
Anna Klingspor, har över 20 års erfarenhet av att skapa och utveckla starka varumärken och har arbetat som managementkonsult och i ledande befattningar på företag som Vin&Sprit, Arla Foods och Ramlösa. Anna tillträdde som ny ordförande för Boob vid årskiftet och arbetar även i andra styrelser som till exempel statliga Lernia och STF, Svenska Turistföreningen.

Onsdag 14 september, 2016

 

Toppen
Din vara ligger nu i varukorgen